Czego linia lotnicza nie powie Ci na temat odszkodowania za lot: podstawy, które warto wiedzieć

Nasze niebo powoli się zapycha, a co za tym idzie coraz więcej lotów jest opóźnionych i odwołanych. Prognozy na kolejne lata są jeszcze bardziej niepokojące. Starzeje się też flota samolotowa, co prowadzi do narastających awarii i problemów technicznych. Nie każdy wie, że w sytuacji opóźnienia lub odwołania lotu, zgodnie z Rozporządzeniem (WE) NR 261/2004 można ubiegać się od przewoźnika o odszkodowanie.

Rozporządzenie nie jest wyjątkowo długie, a dostęp do danych kontaktowych linii lotniczej można zdobyć w łatwy sposób, więc sprawa wydaje się prosta. Jednak jak wiele aktów prawnych, także ten dokument zawiera wiele wyjątków i zawiłości interpretacyjnych. Najchętniej po te “kruczki prawne” sięgają przewoźnicy, niejednokrotnie bezpodstawnie odmawiając wypłaty swoim pasażerom odszkodowania za lot.

Zapytaj, to w takim razie kiedy, ile i jak mogę uzyskać odszkodowanie za lot? To niby nic skomplikowanego na drodze polubownej, ale trzeba wielu miesięcy praktyki w komunikowaniu się z przewoźnikiem, aby osiągnąć sukces. Ponieważ linie lotnicze wbrew pozorom niechętnie wypłacają należne środki i odciągają moment wypłaty wszelkimi sposobami, dochodzi też często do sporu sądowego. Tu już niestety potrzebna jest specjalistyczna wiedza prawnicza.

  1. Po pierwsze, kiedy należy się odszkodowanie?

Jeśli dotarliśmy do swojego lotniska docelowego z opóźnieniem dłuższym niż 3 godziny od planowanego. To jest podstawa weryfikacji odszkodowania za lot. Nieważne czy lot był opóźniony, odwołany, straciliśmy połączenie w ramach planu podróży, czy też nie wpuszczono nas nas pokład. Czas przybycia do celu podróży jest tu kluczowy.

  1. Dalej pytamy o przyczyny

Istotna jest przyczyna odwołania/opóźnienia lotu. Czy z winy przewoźnika np. zepsuty samolot, brak załogi czy też zaszły inne nadzwyczajne okoliczności np. kiepska pogoda?  Jeśli nie wiesz dlaczego samolot się spóźnił lub został odwołany nic nie szkodzi. Przeanalizujemy dane i sami wyciągniemy wnioski.

  1. Ile można zyskać?

Podstawowe stawki odszkodowania za lot, które reguluje wspomniane Rozporządzenie UE to 250, 400 lub 600 euro dla każdego pasażera  (jeśli leci 4 -osobowa rodzina to mnożymy stawkę razy 4). Od czego to zależy? Od odległości pomiędzy lotniskami liczone po ortodromie, czyli najkrótszej trasie z punktu A do B. Tu znowu są pewne wyjątki, ale powiedz nam skąd-dokąd był Twój lot, a my powiemy Ci jaka dokładnie stawka obowiązuje na Twojej trasie.

  1. Jakie dokumenty są potrzebne aby uzyskać odszkodowanie?

Wystarczy bilet lub karta pokładowa w przypadku lotów rejsowych. Jeśli podróż była lotem czarterowym w ramach wakacji z biurem podróży to właśnie umowa z organizatorem jest Twoim biletem. Nie wyrzucaj tych dokumentów, gdyż mogą się okazać niezbędne w przypadku sporu sądowego.  

Zdarzył Ci się problematyczny lot? Kliknij tutaj

Aby kontynuować przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close