Reklamacja do biura podróży – poniższa tabela ma charakter pomocniczy przy ustalaniu wysokości “odszkodowania za nieudane wakacje” i zazwyczaj jest honorowana przez biura podróży.
TABELA FRANKFURCKA
podane wartości procentowe odnoszą się do możliwego zakresu obniżenia ceny imprezy turystycznej
A. NOCLEG
- Różnica w odniesieniu do zarezerwowanego obiektu 10 – 25 % (w zależności od odległości)
- Różnica w miejscowym położeniu (odległość od plaży) 5 – 15 %
- Różnica w sposobie zakwaterowania w zarezerwowanym hotelu (hotel zamiast bungalowów, inne piętro) 5 – 10%
- Różnica w rodzaju pokoi (decyduje to, czy zostały umieszczone razem osoby z tej samej rezerwacji, czy osoby nieznane):
- 2-os. Zamiast 1-os. 20 %
- 3-os. Zamiast 1-os. 25 %
- 3-os. Zamiast 2-os. 20 – 25 %
- 4-os. Zamiast 2-os. 20-30 %
- Wady w wyposażeniu pokoju (w przypadku potwierdzenia/ w zależności od pory roku):
- za mała powierzchnia 5 – 10 %
- brak balkonu 5 – 10 %
- brak widoku na morze 5 – 10 % (w przypadku zgody przy rezerwacji)
- brak (własnej) łazienki / WC 15 – 25 %
- brak (własnego) WC 15 %
- brak (własnego) prysznica 10 % (przy rezerwacji)
- brak klimatyzacji 10 – 20 % (w przypadku potwierdzenia/ w zależności od pory roku w przypadku zgody)
- brak radia / TV 5 %
- zbyt mała liczba mebli 5 – 15 %
- uszkodzenia (pęknięcia, wilgoć, itp.) 10 – 50%
- robactwo 10-50%
- Awaria urządzeń zasilających:
- toaleta 15 %
- łazienka / bojler ciepłej wody 15 %
- awaria prądu / gazu 10 – 20 %
- woda 10 %
- klimatyzacja 10 – 20 % w zależności od pory roku
- winda 5 – 10 % w zależności od piętra.
- Obsługa:
- całkowity brak 25 %
- złe sprzątanie 10 – 20 %
- niewystarczająca zmiana pościeli, ręczników 5 – 10%
- Niedogodności:
- hałas w dzień 5 – 25 %
- hałas w nocy 10 – 40 %
- przykre zapachy 5 – 15 %
- Brak (potwierdzonych) czynników uzdrowiskowych (kąpiele termalne, masaże) 20 – 40% w zależności od rodzaju potwierdzenia projektu (np. urlop uzdrowiskowy).
B. WYŻYWIENIE
- Całkowity brak 50 %
- Wady treściowe:
- monotonny jadłospis 5 %
- niewystarczająca liczba ciepłych posiłków 10 %
- zepsute (nie nadające się do spożycia) posiłki 20 – 30 %
- Obsługa:
- samoobsługa (zamiast kelnera) 10 – 15 %
- długie czasy oczekiwania 5 – 15 %
- jedzenie zmianowe 10 %
- zabrudzone stoły 5 – 10 %
- zabrudzone naczynia, sztućce 10 – 15 %
- Brak klimatyzacji w stołówce 5 – 10 % w przypadku potwierdzenia
C. POZOSTAŁE
- Brak basenu lub zabrudzony basen odkryty 10 – 20 % (w przypadku potwierdzenia)
- Brak basenu krytego (w przypadku potwierdzenia o ile korzystanie możliwe jest ze względu na porę roku)
- w przypadku istniejącego basenu odkrytego 10 %
- w przypadku braku basenu odkrytego 20 %
- Brak sauny 5 % (w przypadku potwierdzenia)
- Brak kortu tenisowego 5 – 10 % (w przypadku potwierdzenia)
- Brak pola do mini golfa 3 – 5 % (w przypadku potwierdzenia)
- Brak szkoły żeglarskiej, szkoły surfingu, szkoły nurkowania 5 – 10 % (w przypadku potwierdzenia)
- Brak możliwości jazdy konnej 5 – 10 % (w przypadku potwierdzenia)
- Brak opieki nad dziećmi 5 – 10 % (w przypadku potwierdzenia)
- Brak możliwości kąpieli w morzu 10 – 20 % (w zależności od opisu projektu i przewidywalnych rozbieżności)
- Zanieczyszczona plaża 10 – 20 %
- Brak leżaków plażowych, parasoli przeciwsłonecznych 5 – 10% (w przypadku potwierdzenia)
- Brak snackbaru lub baru plażowego 0 – 5 % (w zależności od zastępczych możliwości)
- Brak plaży dla naturystów 10 – 20 % (w przypadku potwierdzenia)
- Brak restauracji lub supermarketu (w przypadku potwierdzenia / w zależności od możliwych rozbieżności):
- przy wyżywieniu w hotelu 0 – 5 %
- przy samodzielnym wyżywieniu 10 – 20%
- przy podróżach studyjnych z naukowym przewodnictwem 20 – 30 %
- Brak instytucji rozrywkowych (dyskoteka, klub nocny, kino, animatorzy) 5 – 15% (w przypadku potwierdzenia)
- Brak butików lub deptaków 0 – 5 % (w zależności od możliwych rozbieżności)
- Brak wycieczek na ląd przy podróżach statkiem 20 – 30% udziałowej ceny podróży na dzień wycieczki na ląd.
- Brak pilota wycieczki (w przypadku potwierdzenia):
- zwykła organizacja 0 – 15 %
- przy wycieczkach ze zwiedzaniem 10 – 20 %
- przy podróżach studyjnych z naukowym przewodnictwem 20 – 30 %
- Strata czasu przez konieczną przeprowadzkę:
- w tym samym hotelu udziałowa cena podróży za 1/2 dnia
- do innego hotelu udziałowa cena podróży za 1 dzień
D. TRANSPORT
- Odlot przesunięty w czasie o ponad 4 godziny 5% udziałowej ceny podróży za jeden dzień za każdą kolejną godzinę.
- Wady wyposażenia:
- niższa klasa 10 – 15 %
- znaczna rozbieżność od normalnego standardu 5 – 10%
- Obsługa:
- wyżywienie 5 %
- brak powszechnej w danej klasie lotu rozrywki (radio, film, itd.) 5 %
- Zamiana środka transportu- udziałowa cena podróży przypadająca na opóźnienie w transporcie
- Brak transferu z lotniska (dworca) do hotelu- koszty zastępczego środka transportu
Przeczytaj też nasz artykuł o nieudanych wakacjach – zobacz instrukcję jak napisać i wysłać reklamację!