W naszej codziennej praktyce przy postępowaniach zmierzających do uzyskania odszkodowania za opóźniony czy odwołany lot spotykamy się z różnymi próbami zakwestionowania roszczeń przez linie lotnicze. Musimy jednak przyznać, że na tle innych przewoźników pozytywnie wyróżniał się do tej pory WizzAir właśnie. Argumentacja zazwyczaj była merytoryczna, a podnoszone okoliczności nadzwyczajne dotyczące opóźnionego samolotu Wizzair, skłaniały nas do odstąpienia od dochodzenia odszkodowania (oczywiście okoliczności te potwierdzaliśmy również przy pomocy dostępnych nam innych źródeł).
Opóźniony samolot WizzAir – niezrozumiała praktyka linii lotniczej
Skuteczność do600euro (oraz innych) zaczęła chyba doskwierać WizzAir. Pod koniec 2018 r bowiem przewoźnik ten zmienił swoje Ogólne Warunki Umów, a w szczególności pkt. 17.4.9 https://wizzair.com/pl-pl/legal/ogolne-warunki-przewozu-pasazerow-i-bagazu#/ i wprowadził „opłatę administracyjną”. Opłata w wysokości 50 Eur od każdej sprawy przez nas zgłaszanej, a dotyczącej odszkodowania za opóźniony samolot WizzaAir. Tym samym każda wypłata odszkodowania z automatu pomniejszana jest o w/w kwotę.
WizzAir argumentuje, że zgłaszanie roszczeń przez do600euro powoduje zwiększenie ilości pracy związanej z rozpoznaniem reklamacji.
W naszej ocenie zachowanie WizzAir nie znajduje uzasadnienia zarówno merytorycznego jaki i formalnoprawnego.
Po pierwsze: do600euro weryfikuje każdy stan faktyczny dotyczący odwołanego czy opóźnionego lotu. Sprawdzamy warunki pogodowe, natężenie ruchu na lotniskach etc. Dokonujemy zatem wstępnej oceny, ergo „odwalamy” za WizzAir część pracy.
Po drugie: zgodnie z Art. 15 ust. 1 i 2 Rozporządzenia EU 261/2004 nie można ograniczyć ani uchylić się od odpowiedzialności w stosunku do pasażerów wynikającej z w/w Rozporządzenia. Szczególnie w drodze klauzuli wyłączającej lub ograniczającej tą odpowiedzialność zawartej w umowie przewozu.
Opisana praktyka narusza zatem interesy pasażerów, którym bezpodstawnie pomniejsza się należne im odszkodowanie.
Co z tym zrobimy? Na pewno nie rezygnujemy!
Nasz Zarząd oczywiście nie godzi się na takie postępowanie. Stąd podjął decyzję o kierowaniu spraw, w których odszkodowanie za lot zostało pomniejszone, na drogę postępowania sądowego. Mamy głęboką nadzieję, że już niedługo (w realiach polskiego sądownictwa) będziemy mogli pochwalić się Wam sukcesem.
Pozdrawiamy
Zespół do600euro.pl