Opóźniony lot z przesiadką

Czy zetknąłeś się kiedyś z określeniem “wspólny bilet”, “plan podróży” lub „opóźniony lot z przesiadką”? Jeśli nie, to w tym wpisie postaramy się wytłumaczyć Ci dlaczego ważne jest podróżowanie z przesiadkami właśnie z jednym “planem podróży”.

 

Abyśmy się dobrze zrozumieli posłużę się przykładem.

Mieszkam w Gdańsku i mam zamiar lecieć do Stambułu w Turcji.  Niestety z mojego najbliższego portu nie ma bezpośredniego połączenia i muszę wykupić lot z przesiadką w Warszawie. Znalazłem dwie opcje. W obydwu przypadkach mam na przesiadkę w Warszawie 2 h 10 minut.

 

Scenariusz 1. Wspólny bilet

Kupuje bilet z Gdańska do Stambułu. Na tą podróż składają się dwa loty (przesiadka w Warszawie) , ale mam jeden wspólny bilet (plan podróży) z jednym numerem rezerwacji/biletu

Scenariusz 2. Oddzielne bilety

Decyduję, że sporo taniej będzie wykupić dwa loty. Lot 1 z Gdańska do Warszawy (akurat w promocyjnej cenie), lot 2 z Warszawy do Stambułu. Na przesiadkę mam 2 h 10 minut. Nawet w przypadku małego opóźnienia lotu nie będzie problemu.

 

Coś poszło nie tak …

I teraz wyobraźmy sobie, że samolot, którym miałeś lecieć z Gdańska do Warszawy ma awarię, której naprawa trwała 2 h 30 minut. Zapewne już teraz widzisz, że w przypadku drugiego scenariusza Twoje problemy będą znacznie większe niż mogłeś to przewidzieć, ale po kolei.

 

utracone połączenie

SKUTKI

Scenariusz 1. Wspólny bilet

W przypadku scenariusza 1, kiedy nie zdążyłeś na kolejny lot z Warszawy do Stambułu Twoje prawa są nieporównywalnie większe niż przy drugim scenariuszu.

Po pierwsze linia lotnicza musi zapewnić Ci kontynuację podróży, która przecież zgodnie z planem jeszcze trwa (czyli kolejny lot). Mało tego, ponieważ przyczyna opóźnienia leży po stronie linii lotniczej, jeśli dotarłeś do Stambułu z opóźnieniem powyżej 3 h przysługuje Ci prawo do odszkodowania – na tej trasie czyli Gdańsk – Stambuł jest to 400 EUR.  Lot z przygodami ale miło zrekompensowany:-). Jesteś na plusie nawet jeśli Twój “plan podróży” był trochę droższy niż dwa oddzielne bilety.

 

Scenariusz 2. Oddzielne bilety

W przypadku scenariusza 2 sytuacja dla pasażera nie wygląda już tak komfortowo. Po pierwsze za lot z Gdańska do Warszawy nie przysługuje Ci odszkodowanie, gdyż czas opóźnienia nie przekroczył 3 godzin. Idąc dalej, nie stawiłeś się na rejs z Warszawy do Stambułu więc samolot poleciał a Ty utknąłeś w stolicy.

Dla przewoźnika te dwa loty to dwie odrębne usługi.

Nie należy Ci się zwrot za bilet, dodatkowe wyżywienie a tym bardziej nocleg, gdyż dla przewoźnika Twoja podróż już się zakończyła. A kolejny lot? No cóż… to już inna historia i dalej Twój problem. Nie pozostaje Ci nic innego jak kontynuować podróż z nowym biletem, który musisz kupić.  Często cena jest tak wysoka, że klienci wolą zrezygnować z podróży i wrócić do domu.  Nie możemy też uzyskać dla Ciebie odszkodowania, gdyż wybierając taką formę podróży nie masz  prawa do odszkodowania za utracone połączenie. Niestety, nie możemy za to zdarzenie pociągnąć linii lotniczej do odpowiedzialności.   

 

Zatem podsumowując, jeśli przydarzył Ci się opóźniony lot z przesiadką w ramach planu podróży (podróż co najmniej dwoma lotami ale w ramach jednego biletu) oto kilka wskazówek, na które należy zwróć uwagę:

  1. Godzina dotarcia do portu docelowego – jeśli Twoje opóźnienie na całej trasie lotu wynosi więcej niż 3 godziny odszkodowanie przysługuje. Jak dokładnie liczymy czas opóźnienia przeczytaj tutaj.
  2. Twój bilet – wszystkie loty musisz mieć wykupione w ramach jednej rezerwacji (planu podróży). Loty wykupione oddzielnie, nawet u tego samego przewoźnika będą rozpatrywane osobno.  
  3. Przyczyny  opóźnienia – możesz o nich dowiedzieć się od obsługi lotniska lub członków załogi.  Przyczyny opóźnienia to bardzo ważna kwestia, gdyż te poza kontrolą przewoźnika nie będą uprawniały Cię do odszkodowania za opóźniony lot (utracone połączenie). Np. złe warunki atmosferyczne, strajk czy zagrożenie bezpieczeństwa na lotnisku wykluczają odpowiedzialność linii lotniczej. Jeśli usłyszysz o przyczynach technicznych lub operacyjnych kliknij tutaj i zgłoś swój lot. Pomożemy Ci uzyskać odszkodowanie.
  4. Dokumenty lotu – zachowaj karty pokładowe do poszczególnych lotów
  5. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, czy Twoje utracone połączenie kwalifikuje się do odszkodowania zupełnie za darmo zweryfikujemy je dla Ciebie i powiemy jakie odszkodowanie Ci przysługuje.